понеделник, 9 септември 2013 г.

Тадасана

Тадасана е началото на всичко. Изправя ни преди действието, концентрира съзнанието и обединява умствената настройка с физическата позиция на тялото. Поставя ни във времето и пространството на началото, моментът, който предхожда действието.
Значението на Тадасана е „тада” – планина, и „асана” – поза. Т.е. Тадасана съдържа в себе си стабилността и целостта на планината.
В ежедневието не обръщаме внимание на правилния стоеж на тялото. В резултат на това разпределяме неравно тежестта на тялото върху стъпалата и така придобиваме специфични гръбначни изкривявания, които ограничават гъвкавостта на гръбнака. Когато държим петата и палеца на една линия, стегнали сме ханша и държим гръбнака изправен, тялото ни се чувства леко и стегнато, а умът придобива пъргавина.
И обратното - ако стоим, прехвърляйки тежестта на тялото на петите, усещаме как се променя стоежа на тялото – ханшът се отпуска, коремът се издава напред, а тялото увисва назад. В резултат на това гръбначният стълб се напряга, усещаме умора – а умът става бавен и притъпен.

Изпълнение: Застанете изправени със събрани ходила – петите и палците се докосват. Разпределете тежестта равномерно между лявото и дясното стъпало, между пръстите на краката и петите. Стегнете коленете и издърпайте капачетата нагоре, стегнете ханша и издърпайте нагоре мускулите от задната група на бедрото. Приберете корема, приберете навътре и надолу опашната кост, изправете гръбна, отворете гърдите, отпуснете раменете надолу и назад и приберете брадичката така, че главата да бъде в една линия с гръбначния стълб.

Ползи
·         Укрепва бедрата, коленете и глезените.
·         Формира корема и задните части.
·         Облекчава ишиас.
·         Намалява плоски стъпала.