четвъртък, 6 август 2015 г.

Анджанейасана или полумесец


В превод „Aндажанейасана” означава „синът на Анджана”. Анджана е майката на Хануман, a Хануман е централна фигура в епоса „Рамаяна” и важен „ища девата” (любимо божество) за хиндуистите. Заради формата, която образува тялото, сред англоговорящите практикуващи се е наложило асаната да се нарича „crescent pose” или полумесец.

Андажнейасана представлява дълбок напад с коляно на задния крак в пода. Така се разтяга илиопсоаса – мускулът, който минава от средата на гръбначния стълб до вътрешното бедро. Този дълбоко разположен мускул е от основно значение за физическия рефлекс на телата ни „бий се или бягай”. За много хора реакцията „бий се или бягай” е почти безкрайно стимулирана от растящия и зле отработван стрес, от ежедневния ни навик да седим на стол по цял ден и в резултат имаме хронично блокиран илиопсоас. Поради връзката си с рефлекса „бий се или бягай”, който обикновено се включва, когато се страхуваме, илиопсоасът е мястото, където ние основно крием страховете си. Процесът на отваряне на илиопсосаът ни дава възможност физически да захвърлим страховете си и да се установим в състояние на безстрашие.


В митологията на йога има множество истории, свързани с трудно зачеване и раждане по чудо. Една от тези истории е за Анджана, майката на бога в образа на маймуна Хануман.

Според легендата Анджана била красива жена, която силно желаела да стане майка, затова всеки ден се молела да стане чудо и тя да има дете. Богът на вятъра Ваю симпатизирал на Анджана и когато чул молитвите й, решил да й помогне. Той благословил няколко зърна ориз и ги изпратил по неговите приятели птиците, които отлетели към нея. По това време Анджана била вглъбена в ритуала на ежедневните си молитви. Ръцете й били протегнати напред в Анджали мудра, готова да приеме Божията милост, когато вместо това получила няколко зърна ориз. Тя не се усъмнила, че това е отговорът на молитвите й, затова отворила уста и метнала зърната вътре. Поглъщайки благословения ориз, Анджана забременяла.

Още с раждането си Анджанея (в превод „син на Анджана”) бил преждевременно развито дете, наполовина човек и наполовина божество, тъй като баща му бил богът на вятъра Ваю. Именно статутът му на полубог е това, което често го вкарвало  в беля. Една сутрин Анджанея се събудил и видял нещо, което помислил за гигантско манго, носещо се в небето. Тъй като мангото било любимото му лакомство, той веднага скочил в небето и се втурнал към плода, без да осъзнава, че това всъщност било слънцето. Когато богът на слънцето Сурия видял малкия пакостник да се засилва да си хапне солидна част от самия него, той хвърлил гръмотевична мълния, която уцелила момчето в челюстта, убивайки го незабавно и запращайки го строполен на земята.

Когато Ваю научил какво се е случило, си поел дълбоко въздух от бяс. Толкова дълбоко, че всмукал целия въздух по цялата земя и всички същества започнали да се задушават. Боговете свикали спешна среща, за да се опитат да омиротворят и двамата – и Ваю, и Сурия, и да възстановят световния ред. Ваю отказал да издиша, докато синът му Анджанейя не бъде съживен. Но Сурия не желаел едно потенциално опасното дете да търчи наоколо без ограничения.

Накрая било постигнато споразумение. Анджанея трябвало да получи ново име: Хануман – това отговаряло на счупената му челюст, с която се сдобил от гръмотевицата („хану” означава „челюст” на санскрит). Той трябвало да бъде върнат към живота, но бил прокълнат да загуби паметта си, така че да не може да си спомни своята богоподобност и да не може да причини някаква реална вреда. Идеята била, че ако смята себе си за простосмъртен, какво пък толкова би могъл да навреди.

И накрая Хануман бил отделен от майка си и нейните грижи, така че да може да започне нов живот. Довереният цар на маймуните Сугрива се съгласил да го вземе под крилото си и момчето приело облика на маймуна, за да се впише по-добре в новото си семейство.



Въпреки ситуацията, Хануман не бил обикновена маймуна. Той напуснал майчиното гнездо и забравил божествената си природа, за да може да се подготви за мисията на живота си – да помогне на Рама, най-великият герой в историята на Древна Индия. Анджана, от друга страна, въпреки че обичала горещо сина си, трябвало да се откаже от него и да го пусне, за да може Хануман да се превърне в този, който ще изпълни божествената си мисия. В Анджанейасана ние имаме достъп до безстрашната майчина енергия чрез натиска върху мускула илиопсоас в тазовото дъно, докато държим дланите в Анджали мудра към небето, за да изразим отказа си да се предадем пред задръжките и страха. Истината е, че зад един героичен син като Хануман стои една героична майка като Анджана – един изгубен в наше време модел за майчинство на безстрашна и вярваща майка.

Ключови моменти на Анджанейасана




В асаната работят още следните мускули: крака – среден задничен мускулмалък задничен мускул, вътрешни мускули на бедрата – аддуктор магнус, аддуктор лонгус, аддуктор бревис, мускул грацилис, пектинеус.


Стави: сгъване на тазобедрена става, екстензия (протягане) на срещуположната тазобедрена става, абдукция (отвеждане) на тазобедрена става, разтягане на гръбначния стълб, абдукция (отвеждане) на раменете.

Описание
От планина (Адо Мукха Шванасана) издишайте и стъпете с десния крак между ръцете, нека дясното коляно да е над петата. След което свалете лявото коляно на пода и запазвайки дясното коляно неподвижно, плъзнете лявото назад, докато не усетите поносимо разтягане в предната част на лявото бедро и слабините. Отпуснете лявото стъпало в пода.

С вдишване изправете торса и повдигнете ръце встрани и нагоре, перпендикулярни на пода. Смъкнете опашната кост надолу към пода и повдигнете пубисната кост към пъпа. Повдигнете гръдния кош със силата на плешките нагоре срещу задната част на торса.

Отведете главата назад и погледнете нагоре, като внимавате да не притискате задната част на врата. Съберете дланите и повдигнете кутретата към тавана. Задръжте за минута, издишайте и върнете торса към дясното бедро, ръцете – към пода и стъпете с пръстите на левия крак в пода. Със следващото издишане повдигнете лявото коляно от пода и стъпете назад в планина (Адо Мукха Шванасана). Повторете с левия крак напред за същата продължителност.

Вариант 2:

Същото като вариант 1, но задното коляно е вдигнато и протегнато, като стъпалото е в контрашпиц (пръсти в пода, вдигната пета).



Други варианти:

Ръцете може да са на пода като в Ашва Санчаласана в Поздрава към Слънцето.

Ръцете може да са кръстосани на гърдите или да са на пода отзад или на прасеца/глезена на задния крак. От тази поза често се влиза в усукване – Паривритта Анджанейасана



Дрищи (фокус на погледа): 

В Ащанга виняса йога правилната дрищи за Анджанейасана е Хастаграха дрищи – към дланите на ръцете.

Бандхи

Използването на бандхи (методи за заключване на енергията) увеличава стабилността на тялото в асаната. Може да се включат едновременно мула бандха (заключване на тазовото дъно, при което мускулите на перинеума и ануса са стегнати и повдигнати нагоре) и удияна бандха (заключване на корема с издишане и повдигането му към гръдния кош). Тази комбинация създава осово разтягане на гръбначния стълб, което помага за поддържане на торса, докато гръдният кош е повдигнат нагоре и назад. Бандхите може да се заместят и със стягане на коремната преса, което също дава издължаване на гръбначния стълб и помага за по-дълбокото разтягане на илиопсоасът.


Ползи:

От пръв поглед Анджанейасана може да изглежда лесна, но тя има множество ползи:

  • Разтяга мускулите сгъвачи на тазобедрените стави, а именно илиопсоаса, правия бедрен мускул (част от четириглавия бедрен мускул) и шивашкия мускул.
  • Заздравява четириглавия бедрен мускул и седалищните мускули.
  • Раздвижва тазобедрените стави.
  • Развива издръжливост и здравина в бедрата.
  • Отваря гръдния кош, дробовете и раменете. Мускулите на ръцете и раменете се тонизират и заздравяват – а именно: делтовидния мускул, трицепса, бицепса, ромбоидния мускул и широкия гръбен мускул. Повдигането на раменете включва още движение на раменната става в комбинация с движение на лопатката спрямо гръдния кош и неговото разтваряне.     
  • Подобрява баланса, концентрацията и осъзнаването на силата на корема.
  • Стимулира детеродните органи и помага за подобряване на храносмилането. 
  • Асаната е много подходяща за атлети, защото се цели в обичайните причини за болезнена чувствителност в долната част на тялото, особено за лекоатлетите и бягащите за здраве: напрегнат четириглав бедрен мускул, стегнати сухожилия, напрежение в тазобедрените стави.

В добавък балансът в позата:

  • Заздравява поддържащите мускули на коленете.
  • Фокусира ума.

Терапевтично приложение:


  • Ишиас (възпаление на седалищния нерв). Освобождава напрежението в задната част на таза (глутеси, крушовиден мускул), което може да облекчи страданията при това заболяване.
  • Заздравява сърцето.
  • Разтяга и стимулира долната част на тялото.
  • За да развиете баланса си, опитайте да изпълните позата със затворени очи.


Противопоказания:


  • Болести на сърцето.
  • Херния.
  • Високо кръвно налягане.
  • Проблеми с коленете.
  • При проблеми в раменете не вдигайте ръцете над главата, вместо това ги сложете на предното коляно.
  • Ако имате травми във врата и гръбначния стълб, не се навеждайте назад в крайната фаза на асаната и запазете вместо това посоката на погледа напред или надолу или просто се наведете леко напред, за да освободите кръста от напрежение.
  • Ако не можете да пазите баланс или Ви се вие свят, опитайте да изпълните асанта до стена. Натиснете палеца на предния крак в стената и повдигнете ръцете. Ако е необходимо, опрете се с пръстите на ръцете на стената.
  • Сложете одеяло или възглавница под коляното на задния крак за облекчаване при болки.

Полумесецът в Анджанейасана ни учи, че това, което не можем да видим, е точно толкова важно, колкото и това, което виждаме, и че стабилността идва от уравновесяването на противоположностите: светлина и тъмнина, слънце и луна, „ха” и „тха”. С практикуването на асаните ние започваме да виждаме значението на балансирането на силите на природата и интуицията със силите на интелигентността, разсъдъка и логиката.

Източници:

други материали в интернет и обучения за учители по йога


Няма коментари:

Публикуване на коментар