вторник, 29 април 2014 г.

Вдъхновение

Текст на Силвия Мордини, публикуван в YOGANONYMOUS


Събуждате ли се с вдъхновение?

Как можете да разберете отговора на този въпрос? Ако се чувствате уморени физически, изтощени умствено, без живец, объркани, безидейни или разсеяни – това са знаци, че Ви липсва вдъхновение. Щастието само по себе си е непосредствено изживяване на ентусиазъм. То е външен израз към света наоколо на това как се чувстваме отвътре. И се пренася, точно като раница на гръб си върви навсякъде с нас. 

Когато живеем с вдъхновение, нашият общ език е ентусиазмът, както пише в „Алхимикът”:
„Някога имало на света език, разбираем от всички. Това бил езикът на ентусиазма, на нещата, направени с любов.”


Това как протича животът ни показа какво е качеството ни на живот и дали обичаме живота.

Сама по себе си любовта е действие. Ето защо ако искаме да имаме вдъхновение, трябва да действаме. Веднъж намерили вдъхновението, трябва да продължаваме да сме ангажирани и продуктивни, за да подклаждаме огъня. Трябва да предприемаме действията, необходими ни да заобичаме живота си.


„Да действаш означава да живееш напълно. Бездействието е начин да отричаш живота. Бездействието е да седиш пред телевизора всеки ден в продължение на години, защото се страхуваш да си жив и да поемеш риска да изразиш това, което си ти. Да изразиш себе си означава да предприемеш действие. Може да имаш големи планове в главата си, но това, което прави разликата, е действието. Без действие зад идеята, няма реализация, няма резултат.”
„Четирите споразумения”
Дон Мигел Руис

Малко са нещата в живота, които можем да контролираме, но това, което наистина можем, е способността да впрегнем силата на ума и духа на сърцето, за да се вдъхновим за живота. 

Честно казано, аз доста се трудя, за да остана вдъхновена. Ето какво ме вдъхновява напоследък:
  • Природата
  • Отношенията с другите, базирани на любовта
  • Възможността – да живея в енергията на въображението и визуализацията е моята най-дръзка възможност
  • Да наблюдавам хората и ситуациите
  • Да чувам другите
  • Да играя
  • Да казвам „да” повече, отколкото казвам „не”
  • Да си почивам, да дремвам, да спя, Шавасана.



Отделете един момент, вгледайте се в себе си и открийте какво Ви вдъхновява.

Множество ползи и сила ще имате от живеенето на вдъхновен живот:
  • Повече енергия и ентусиазъм. Жажда за живот! 
  • Позитивна нагласа, ще погледнете на живота свежо и оптимистично.
  • Мотивация за положителни промени.
  • Добро настроение.
  • Настройка към изобилието във всички аспекти на живота. 

Когато се събуждаме с вдъхновение, ние задаваме основите на предстоящия ден. Каквото и да посеем в тази плодородна почва, ще израсне, тъй като това е духовният закон на живота – нещата, които ни се получават най-добре, са родени с хубава нагласа.

Или по маниера на Мейнърд Джеймс Кийнън от Tool просто си кажи: „Аз приветствам желанието си да се чувствам вдъхновен, да проумявам силата, да виждам красотата, да се къпя във фонтана и да бъда човек.”

четвъртък, 24 април 2014 г.

Магнезий - елемент за милиони






В днешно време причина да не се чувстваме добре, а в по-краен случай и дa стигнем до заболявания, понякога е недостигът, а често срещани са липсата на желязо и магнезий. Магнезият винаги трябва да бъде разглеждан заедно със своя значително по-познат на всички ни елемент – калцият. Всички сме чували колко е важно всекидневно да приемаме калций, за да запазим костите си здрави и да избегнем остеопорозата. Но тук се изпуска нещо доста важно – че колкото и калций да приемаме, той няма как да бъде усвоен без нужната доза магнезий. Иначе се стига до ранна клетъчна смърт и костите ни стават още по-чупливи, вместо да се заздравяват.

Магнезият е четвъртият най-разпространен минерал в клетките след калция, фосфора и калия. Наричат магнезия тайната на дълголетието. При човека магнезият е нужен за произвеждането на енергия в клетките; той ускорява метаболизма. Магнезият е важен елемент за много от функциите в организма. Неговата основна роля обаче е да се грижи за равновесието на нервната и мускулната системa. За да избегнете умората и стреса, не трябва да лишавате тялото си от магнезий.

Магнезият е важен за мускулите и сърцето и осигурява здраве в напреднала възраст, намалява риска от инфаркт, предотвратява развитието на диабет тип 2 и рак на дебелото черво. Магнезият ще ни дава и допълнителни ползи заради противовъзпалителните му свойства (а възпалението се смята за причина за такива проблеми като артрит, сърдечносъдови заболявания и даже Алцхаймер). Той определено е антистресов елемент, защото регулира колко силна да е реакцията ни във всяка ситуация – независимо дали става дума за студ или за скандал. При липсата му човек става по-нервен и чувствителен. Той контролира и нивото на серотонин, а всички знаем колко важно е това вещество за спокойствието ни. Магнезият е важен за отстраняването на токсичните вещества и неговата липса ни прави много по-уязвими към замърсяването на храните. Прекаляването с алкохола и кафето пък води до лошо усвояване. Вредни са и цигарите. Много често хората се вкарват в затворен кръг – заради липсата по някаква причина на магнезий губят тонус, спи им се, уморяват се лесно и се опитват да си върнат бодростта със стимулиращи напитки, които дългосрочно задълбочават проблема. Сериозен риск да се стигне до недостиг на минерала има при бременните – при тях нуждите са значително по-високи. По-висок трябва да е приемът на магнезий и при хората, занимаващи се с активна физическа дейност, тъй като при потене лесно напуска тялото. Съдържанието му в организма зависи от 3 органа – усвояване в тънкото черво, натрупване в костите и отделяне през бъбреците.


Така най важният въпрос се явява как да си набавим магнезий, тъй като тялото няма запаси от този елемент. Има го в пълнозърнести храни, какао, ориз. От друга страна, трябва да знаем, че колкото по-обработено е една храна, толкова това я лишава от важния елемент. Храни, богати на магнезий, са:

  • Ядки и семена – тиквени семки, ленено семе, сусам, кашу, бадеми
  • Зеленолистни зеленчуци          
  • Боб и леща 
  • Авокадо
  • Кафяв ориз
  • Сушени плодове
  • Киноа
  • Подправки – босилек, естрагон, кориандър.


Симптоми  за магнезиев дефицит

-          Калциев дефицит,
-          Проблем със сърцето
-          Слабост
-          Мускулни крампи
-          Тремор
-          Гадене
-          Тревожност
-          Високо кръвно
-          Диабет тип 2
-          Респираторни заболявания
-          Замайване
-          Изтощение
-          Калиев дефицит
-          Затруднения с преглъщането
-          Слаба памет
-          Чувство за объркване

Това са основните симптоми, но е важно да знаете, че ако откривате един-два от тях у себе си, това не доказва без съмнение наличието на дефицит.


четвъртък, 10 април 2014 г.

Петте ваю


В практиката си по Йога не само развиваме потенциала на тялото, заздравявайки, оздравявайки мускулите, органите и вътрешните системи, но и ставаме осъзнати за по-фините аспекти на съществуването ни. С времето и с постоянство започваме да усещаме вътрешната енергия и фините й движения.

На езика на Йога тази вътрешна енергия се нарича прана – жизнената сила, която организира и поддържа всичките ни нива – физическото тяло, работата на ума, емоциите, осъзнаването на висшите аспекти на съществуването. Функциите и формите на тази божествена, оживяваща енергия могат да бъдат специализирани като 5 ваю – 5 вятъра или 5 форми на въздуха, които управляват различните аспекти на вътрешната енергия, привеждайки в живот и действие отделните част на тялото и направлявайки функциите на ума. Петте ваю са: прана, апана, удана, самана и вияна.

Чрез асаните ние можем да повлияем функцията и работата на петте ваю.

Прана ваю управлява движението на енергията от главата надолу до пъпа и приемането – на храна, вода, на впечатления, вдишването на въздух. Прана е фундаменталната енергия, която движи живота и осигурява положителна сила за другите форми на ваю. Тя ни дава стимул, скорост, мотивация и жизненост.  Позволява ни да видим света в целия му блясък – пълен с възможности – и да се установим във вътрешното задоволство. Ако Прана ваю е извън баланс, ние страдаме от ненаситност, ставаме жертва на лошите навици и започваме тежка борба с безпокойството и с разсеяния ум. Асаните, които стимулират добрата функция на Прана ваю, са Паривритта джану ширшасана, Адо мукха шванасана (планина), Урдхва мукха шванасана, Гомукхасана; а от пранаяма практиките – Бастрика. 



Апана ваю е въздухът, който се движи надолу и навън, управлява отделителните функции. Това е жизнената енергия в малкия таз, контролираща движението на енергията от пъпа до Муладхара чакра и до краката. Силата на Апана е заземяваща – дава ни доверие, сила и подкрепа, а без корен, не можем да израснем. Когато Апана е слаба, целостта на единството тяло-съзнание също е отслабена и ставаме уязвими за болести, страх, съмнение, объркване, несигурност и загуба на посоката; когато е силна и балансирана, Апана ни заземява и ни дава основа, дава ни базата за здраво тяло и гъвкав, позитивен поглед към живота. Практиките в Йога, активиращи Апана, са: Мула Бандха, изправени асани, седящи асани, които са стабилизиращи по същността си, и по-точно: Прасарита Падоттанасана, Врикшасана, Ардха Падма Джану Ширшасана, Бадха конасана, Салабасана (скакалец), пранаяма – дихателни упражнения с акцент върху издишването.



Самана ваю управлява енергията от цялото тяло към пъпа и смилането на субстанциите, това е въздухът, който се движи от периферията към центъра с разбъркващо и разпределящо действие. Самана повишава агни и увеличава метаболизма. Активна в областта на пъпа – средата между сферата на Прана ваю в гърдите и Апана ваю в таза, праничният център на тялото – Самана ваю е концентриращата, поглъщащата и укрепващата сила. Самана събира енергията, получена чрез дишането, храната, сетивните органи и менталните преживявания и я преработва, за да може да захрани всички аспекти на живота. Когато Самана е здрава, ние се радваме на добро храносмилане, жизненост и баланс на всички нива. Когато Самана е слаба, ние имаме проблеми с усвояването и смилането не само на това, което физически консумираме, но също и на ментално и емоционално ниво. Асаните, обединяващи Прана и Апана и събуждащи Самана, са напред навеждащи, усукващи, стягащи коремните мускули като Агни сара, Наули крия, Паривритта Паршваконасана, Уткатасана, Джатхара паривартанасана, Навасана (лодка), Маричясана, Пашчимотанасана (главоколянна); пранаяма – Удияна бандха, Капалабхати.



Вияна ваю означава движещия се от центъра към периферията въздух, енергията от пъпа към отделните части на тялото и управлява циркулацията на всички нива. Тя движи хранителните вещества, водата и кислорода из цялото тяло, както и циркулацията на мислите и емоциите в ума. Вияна обединява и свързва останалите четири ваю. Когато Вияна ваю е разстроена, и тялото, и умът стават дезориентирани и отслабват, което води до безсмислени усилия, различни физически болести, а на ментално ниво – до отчуждение и тревожност. Асаните в Йога, които влияят на Вияна ваю, са: Вирабхадрасана 1, 2 и 3 (войни), Ардха чандрасана, Гарудасана (орел), праняма – Нади Шодан.



Удана ваю означава движещ се нагоре въздух, входящ и изходящ принцип, тя насочва енергията от пъпа към главата. Това е жизнената енергия в гърлото, която управлява речта и самоизразяването, определя степента, в която се изразяваме или задържаме, поддържа главата и стойката изправени, създава ентусиазъм и укрепва волята. Тя определя положителното енергийно разгръщане в живота, развиването на различните ни тела и еволюцията на съзнанието ни. Удана ваю има специално значение за духовната практика, защото насочва прана от долните към висшите нива на осъзнаване. Когато Удана е балансирана и силна, ние сме смели и горди, радостни сме, ентусиазирани, будни, изразяваме се ясно и имаме силна воля. Разстроената Удана, от друга страна, може да ни подтикне към негативни, неуместни думи, да ни накара да говорим прекалено много или ни прави неспособни да изразим себе си в най-общ смисъл. Асаните с фокус към Удана ваю са обърнатите асани като Сарвангасана (свещ), Халасана (рало) и Ширшасана (стойка на глава), още Сету бандхасана (полу-мост), Випарити карани (полу-свещ), Матсясана (риба), Симхасана (лъвска поза), пранаяма практиките – Уджай, Джаландхара бандха, Брамари; мантруването също повлиява Удана.


Петте ваю имат своето много важно значение и в Аюрведа. Те са петте форми на Вата, наречени субдоши (поддоши). Разделението на поддоши е важно за аюрведичните лекари, за да могат да изяснят по-прецизно дисбаланса, причинил заболяването.
 
За да сме здрави – физически и умствено, и за да можем да се радваме на живота, петте ваю трябва да са в хармония.

Източници: Emboding the Flow (учебник по Прана Виняса за преподаватели от Шива Рей), интернет