четвъртък, 9 юли 2015 г.

Ашва Санчаласана


Това е третата асна от Поздрава към Слънцето – опoра на ръце с изнесен напред крак.

Тази асана е вариант на Анджанейасана, което е друго име на Хануман – богът в облика на маймуна във Ведическата митология. В Анджанейасана торсът е в изправена позиция, а ръцете се издигат над главата, дланите са събрани в намаскар.

В превод названието на асаната идва от санскрит – „аshva” означава кон, а „sanchalana” – стъпване, марш или парад, т.е. Ашва Санчаласана е „конска стъпка”.

Конете са символ на сила, мощ, енергия, любов, преданост, вярност, благородство, чест, грация, свобода; конят е послание, пратеник на духа на познанието, отразява приемствеността в живота и способността да се справяме с трудните обстоятелства.



Крилатият кон е символ на трансформацията и издигането до големи висини. Конете са и почитан символ за преодоляване на болката от разбитото сърце – те посрещат трудните времена с невероятна сърцатост и любов в приказките и легендите.

Конете също така директно се свързват с идеята за жизнената сила. Понякога, в час по йога, наричаме третата поза от Поздрава към Слънцето „космическият ездач” – в хинду културата конете са връзката с космоса, а последната инкарнация на Вишну се очаква, че ще бъде като бял кон. Според легендата и Буда яздил бял кон, напускайки преходния свят.


Kaто изконен индиански символ, конете съчетават основополагащата сила на земята с нашепващата мъдрост в духа на ветровете. За истинските американци конете били символ на сила и богатство. Индианските племена, които имали повече коне, печелили повече битки и оттук идва и силата, и богатството.

Друг поглед върху връзката ни с конете ни дава легендата за кентаврите – с торс на човек и долна част на тялото на кон, те са свещени митологични животни и богове на вятъра. В митовете конете често се асоцират и с планети и елементи като Слънцето, Луната, въздуха и водата.


Цветът на коня може да определи неговото митологично или символично значение. В религиозен контекст, в приказките и легендите, белите коне са духовни водачи или аватари. В хиндуистките митове белите коне обикновено ознаменуват появата на хинду божество (най-често – Вишну), въплътено в живо тяло. Белите коне могат да Ви отведат към по-висши духовни сфери и да Ви помогнат да развиете интуицията си. Черните коне олицетворяват мистерията, силата и мощното усещане за Аза. Понякога те са свързвани със сексуалното привличане, плътските желания, несъзнателното или който и да е аспект от същността ни, който искаме да прикрием.


Като духовни водачи конете могат да Ви отведат там, където сами никога не бихте се осмелили да поемете. Могат да Ви преведат през водите, над планините и през дълбоките долини. Конете биха направили всичко за Вас безвъзмездно, от любов. Яздят в битки, надбягват се в състезания, дърпат карети и дори се жертват – но никога не могат да бъдат подчинени. Затова в крайна сметка конете се превърнали в символ на свободата, освобождението и неукротимата природа на духа.


Изпълнение на Ашва Санчаласана:

Започнете със събрани стъпала, палците се докосват, и се наведете надолу, така че ръцете да са на пода, отстрани на стъпалата, коленете са свити. От Уттанасана, с вдишване, погледнете напред. С издишане нека десният крак да стъпи назад, в задния край на постелката (колкото по-назад, толкова по-добре за разтягане на предната част на дясното бедро). Отпуснете задното стъпало и коляно на пода, протягайки задния крак назад от тазобедрената става до пръстите на крака. Повдигнете лекичко задното дясно бедро, за да се убедите, че бедрената кост е добре наместена в ставата, и не се измества от нея (изместването от тазобедрената става се отразява много зле върху здравето на ставата и непосредствено разположените до нея сухожилия и връзки). Стъпете достатъчно назад, така че лявото бедро да остане успоредно на пода, а лявото коляно да е точно над левия глезен и да образува прав ъгъл с лявата подбедрица, перпендикулярна на пода. Почувствайте, че мускулите на бедрата поддържат бедрената кост, за да пазите коленете. Натиснете дясната си пета назад, а лявото  коляно – напред. Почувствайте динамиката в предното коляно и задната пета, които работят противоположно. Убедете се, че тазът Ви е подравнен спрямо късия край на постелката. Торсът е над лявото бедро, издължен напред, гръдният кош и сърдечният център са отворени, повдигнати, а задната част на врата е издължена. Почувствайте как плешките Ви се издърпват надолу по гърба. Ръцете са от двете страни на предното стъпало, пръстите са в пода, така че гръдният кош е повдигнат, а тежестта е повече в бедрата, отколкото върху ръцете. Може да сложите блокчета под дланите за повече комфорт, за да извлечете максимални ползи от асаната и за да поддържате ръцете прави и гръбначният стълб – издължен от таза до короната на главата.

За да освободите, издишайте и нека десният крак да стъпи до левия в Уттанасана или продължете със следващата поза от Поздравакъм Слънцето – дъска.


Анатомичен фокус и прецизност в изпълнението:

Бедра и колене

За да пазите коляното на свития крак, важно е то да остане точно над глезена или да е изтеглено назад към тялото. Коляното на задния крак на пода трябва да е в една линия с десния глезен и да не пада навътре или навън. Придържането на петата на левия преден крак към центъра на постелката и широкото поставяне на предната част на лявото стъпало на пода, с разтворени пръсти, помага за стабилизиране на лявото бедро и едновременно за обръщането му навън, така че позицията на коляното остава стабилна.

Подбедрицата на свития ляв крак остава перпендикулярна на пода, образувайки ъгъл от 90 градуса и в идеалният случай лявото бедро е успоредно на пода. Повдигнете вътрешната част на слабините навътре към таза.

Задният десен крак е протегнат от тазобедрената става до коляното, от коляното до глезена и от глезена до пръстите на краката. Ако се налага, сложете сгънато одеяло под коляното на десния крак.

Тазът, тазобедрените стави и торсът

Тъй като торсът се протяга към предното ляво бедро и се издължава напред, акцентът е върху това да оставим тазобедрените стави да се отпуснат към пода и внимателно да увеличаваме отварянето в предната част на слабините.

Опитайте се да избегнете отпускането на торса върху предното ляво бедро. Запазете гръдната кост и сърдечният център повдигнати.

Позволете тазобедрената става на десния протегнат назад крак да се завърти леко напред към лявата, така че тазобедрените стави да са успоредни и подравнени. За да отпуснете слабините, представете си, че предното бедро потъва към пода.

За да увеличите разтягането на предната част на дясното бедро, издължете опашната кост надолу и вдигнете пъпа към гръбначния стълб и оставете тазобедрените стави да потънат надолу още малко.

Усетете разтягането от десния крак отзад, което повдига предната част на тялото по цялото протежение до точката на междувеждието.

Рамене и ръце

В идеалния случай пръстите на ръцете са на пода, а не дланите, ръцете са прави. Запазвайки пръстите на ръцете в пода, осигурявате гръдния кош да остане повдигнат и тежестта на тялото да е повече върху бедрата, отколкото върху ръцете. Можете да предизвикате себе си в асаната, повдигайки пръстите на ръцете от пода, докато поддържате повдигането на гръдния кош, върнете ги обратно след това.

Запазете раменете далече от ушите и плешките надолу назад към бъбреците.

Глава

Погледнете надолу или леко напред, позволявайки на врата да се издължи и протягайки се от короната на главата, така че задната част на врата да не се притиска.


Ползи:
  • Увеличава стабилността в краката, подвижността и диапазона на движение на тазобедрените стави.
  • Разтяга четириглавия бедрен мускул.
  • Заздравява мускулите сгъвачи на бедрата и балансира тяхната дължина, предпазвайки и помагайки при болки в кръста.
  • Тонизира мускулите на кръста, особено дълбоките и страничните коремни мускули.
  • Заздравява дълбоките седалищни мускули и балансира силата им, предпазвайки от и подобрявайки състоянието при ишиас.
  • Разтяга най-дълбокия мускул в човешкото тяло илиопсоас и разтяга областта на слабините, отваря тазобедрените стави.
  • Отварянето на слабините загрява тялото и го подготвя за назад навеждащите асани.
  • Издължава гърба и заздравява мускулите на гръдния кош, отваряйки сърцето и увеличавайки капацитета на белите дробове.
  • Тонизира бъбреците и черния дроб и стимулира коремните органи.
  • Има позитивен ефект върху силата на ума – засилва волята, смелостта и решителността.
Противопоказания:
  • При травми на коляното избягвайте или изпълнявайте с повишено внимание – коляното на предния изнесен крак трябва да бъде точно над глезена, а подбедрицата е перпендикулярна на пода.
  • Проблеми с краката, глезените или стъпалата – тогава има възможност за варианти.
  • Модификация на асната може да се наложи, ако има проблеми с тазобедрените стави или болка в кръста.
  • След операция на апендицит.
  • При проблеми с врата: погледнете надолу към пода, вместо право напред.
  • Препоръчва се за първите 3 месеца от бременността. При напреднала бременност: сложете двете ръце от вътрешната страна на предния крак и протегнете задния крак само ако чувствате, че това е добре за Вас.
Източници: