петък, 9 юни 2017 г.

Фините и дълбоки аспекти на йога практиката или как да използваме Чатуранга дандасана, за да се научим да слушаме тялото си и да развием самопознание





Запознайте се с въвеждащата статия за Чатуранга дандасана тук, с особености на асаната и грешките, които произтичат от тях тук и как да упражняваме Чатуранга дандасана самостоятелно вкъщи тук .


Да се научим да слушаме, без да осъждаме, означава да обрънем вниманието навътре. Какво Ви казват физическите усещания, появяващи се по време на практикуването на Чатуранга? Може би има малко болка или дискомфорт в раменете? Дали не игнорирате тази болка с надеждата, че може и да мине? Важно е да се насочите директно към дискомфорта. Опитайте да изследва как се чувства тялото Ви в Чатуранга. Опитайте различни варианти как може да модифицирате асаната, за да бъде практиката Ви по-здравословна и безболезнена. И ако дискомфортът Ви продължава, болката Ви може да е сигнал, че може би е време да спрете с изпълняването на тази асана за момента (и това е не е осъдително).



Какво Ви казват появяващите се физически усещания при практикуването на Чатуранга?

Има ли емоционален дискомфорт?  Може би си мислите, че всеки друг от групата може да прави Чатуранга до безкрай, докато Вие се изморявате след три или четири изпълнения. Или може би Вашата Чатуранга наскоро е била коригирана от преподавателя и сега не усещате силата си в позата и вече не Ви е приятно да я изпълнявате? Това изважда ли от Вас чувството за отбранителност, за отпор – дори за обезкуражаване? Можете ли да държите ума си в настоящето при изпълняването на позата и просто да наблюдавате появяващите се емоции, без усещането за осъждане? Ако умът Ви започне да ражда оценки, опитайте се да ги посрещнете с: „О, пак ли ти!” Опитайте се съзнателно да се освободите от силата, която те имат върху Вас.




Свържи се със сърцето си

 

Благодарността е една от най-лековитите емоции, вероятно защото тя ни свързва с емоционалния център в сърцето ни, създавайки там усещане за топлина и пространство.
В енергиен план се смята, че ръцете са свързани с Анахата чакра. Представете си, че чувствате как силната енергия на сърцето Ви се влива в ръцете, когато изпълнявате Чатуранга и във всички асани, където ръцете и дланите носят тежест (каквито са балансиращите пози на ръце). Да се чувстваш емоционално подкрепен и физически силен е изключително вдъхновяващо преживяване, особено когато подкрепяме себе си. Какво в емоционалното Ви сърце има нужда да бъде изразено, има нужда да израстне или има нужда да бъде подхранено? Помислете от какво се нуждае сърцето Ви, докато практикувате Чатуранга, и се почувствайте подкрепени и силни да отговорите на това, което сърцето Ви жадува.



Може да прилагате, това към всяка асана, която не харесвате, искате да избягвате или намирате за обезкуражаваща или трудна. Това, мисля, е отговорът на въпроса защо физическият аспект на йога практиката е толкова силен: той извиква вътрешната ни жизненост и ни приканва да изследваме как мислите и емоциите могат да ни органичават. И по този начин йога ни позволява да придобием повече разбиране за това кои сме ние. Имаме възможността да практикуваме отново и отново – да работим с физическото тяло, докато поддържаме съзнателна връзка с това, което вътрешно има най-голяма значение за всеки един от нас и то може да бъде изкарано навън. Вероятно става дума за тази не-физическа, емоционална, мисловна, по-фина част на нашата същност, в която можем да започнем да намираме лекота, задоволство и спокойствие в земния ни живот.





Статията е по материали в интернет и е обвързана с изпълнението на Чатуранга дандасана,  но може да се отнася до която и да е асанта в практиката ни.


четвъртък, 1 юни 2017 г.

Ползите от Поздрава към Слънцето



 

Тадасана събужда чувството за концентрация и спокойствие.




Хаста уттанасана укрепва мускулите на гърба, разтяга коремните мускули, тонизира вътрешните органи и увеличава обема на белите дробове. Раздвижва раменете и ръцете.




Уттанасана подобрява храносмилането, изтяга гръбнака, оросява мозъка.


Ашва санчаласана спомага за укрепването на мускулите на бедрата, малкия таз и долната част на гръбнака. Стимулира дейността на коремните органи и балансира нервната система.


Адо мукха швасана (планина) укрепва нервите и мускулите на ръцете и краката, основно въздейства на горната част на гърба и плешките.


Ащанга намаскар тонизира мускулите на краката и ръцете, развива гръдния кош и раздвижва горната част на гърба.




Бхуджангасана (кобра) укрепва мускулите на целия гръб и подобрява оросяването му. Тонизира репродуктивните органи и бъбреците. Стимулира храносмилането, лекува запека.