Повечето религии свидетелстват, че сътворението
започва със звук: „В началото бе Словото; и Словото беше у Бога; и Словото бе
Бог.” (Библия, Светото
Евангелие от Йоан, Глава 1). За Хиндуизма и Будизма ОМ е първичният звук,
първият дъх на сътворението, вибрацията, която осигурява съществуването. Знакът
на ОМ обозначава Бог, творението и единството на всичко съществуващо.
Символът на ОМ е свещен звук, пресъздаващ Брахман
– Надличният Абсолют – всемогъщ, въздесъщ, източник на цялото проявено
съществуване. Брахман, сам по себе си, е непонятен, така че символът ОМ се
явява задължителен да ни помогне да осъзнаем непонятното. Следователно ОМ
пресъздава едновременно неизявените и изявените аспекти на Бога. Затова е
наречен Pranava, за да означи, че животът е проникнат от ОМ и ОМ протича в нас
чрез прана или дъха.
Според
Упанишадите (хиндуистки философско-религиозни текстове) „ОМ е единственият
вечен звук, от който произлиза всичко. Миналото, настоящето и бъдещето
се съдържат в един единствен звук, и всичко, което съществува отвъд трите форми
на времето, също се съдържа в него”.
ОМ не е дума, а по-скоро интонация, която, като музика,
преодолява бариерите на възрастта, расата, културата и дори световете. Състои
се от 3 санскритски букви – „аа”, „ау” и „ма”, и още един компонент – тишината,
които, обединени заедно, създават звука Аум или ОМ.
Трите звука „а”, „у” и „м” в
последователността си представляват тялото, душата и духа.
„А” олицетворява съзиданието.
„У” олицетворява поддържането.
„М” олицетворява разрушението или разпада.
Така се пресъздава Троичността на Бога в Хиндуизма –
Брахма, Вишну и Шива.
Трите части на АУМ се свързват с етапите на
събудено състояние, сън и дълбок сън и тишината като символ на
трансцеденталното състояние, и с трите гуни (раджас, сатва и тамас). „А”
отговаря на първите 3 чакри (Муладхара, Свадищана, Манипура), „У” на
средните (Анахата и Вишудхи), а „М” на висшите (Агия и Сахасрара).
Трите букви още означават трите свята на
съществуването – небето, земята и подземния свят.
Смята се, че това е основния звук на света, който съдържа
всички останали звуци. Сам по себе си той е мантра или молитва. Ако се повтаря
с правилната интонация, той резонира по цялото тяло, така че звукът достига до
центъра на самото съществуване – Атман или душата.
Има хармония, мир и благословия във вибрацията на
този звук. ОМ е звукът на Слънцето, звукът на светлината. ОМ е звукът на
утвърждението и издигането (движението на ОМ е нагоре, ОМ въздига душата).
ОМ е есенцията на всички мантри, най-висшата от всички мантри или свещената дума. Повтарянето на ОМ ни помага да се върнем към истинската ни духовна същност. Центърът на ОМ е междувеждието, „третото око”, центърът на интуицията. Чрез интуицията се свързваме с по-дълбоката ни, по-висша същност. Пеенето на ОМ е лечебно, дълбоко трансформиращо.
В
началото на всеки час по Йога изпяваме мантрата ОМ, за да успокоим ума и да го
откъснем от ежедневието, настройвайки съзнанието към предстоящата практика. С
вибрацията на ОМ обединяваме енергията на групата и се хармонизираме. В края на
практиката изпяваме ОМ, за да благодарим за споделянето й и за да запазим
стремежа към баланс и хармония в света и ежедневието.
Няма коментари:
Публикуване на коментар