петък, 31 октомври 2014 г.

Ида, Пингала и Сушумна нади или основните канали на енергийното ни тяло


Жизнената енергия, която ни поддържа живи, в йога се нарича прана и протича по фини енергийните каналитака наречените нади. В тялото има около 72 000 нади, но основните са Сушумна, Ида и Пингала.

Надите са канали във финото тяло, през които минава праничният поток. Думата „нади” буквално означава поток; течение. Надите кореспондират с нервите във физическото тяло. Човек, развил своите психически сили може, да ги види под формата на енергийни потоци светлина. Както казахме, най-важните нади са три – Ида, Пингала и Сушумна. Сушумна е каналът, който минава през средата на гръбначния стълб. По протежението на Сушумна нади са разположени и основните чакри – енергийни центрове.

Според „Сат-Чакра-Нирупана” – един от най-древните текстове за надите и чакрите, Сушумна нади, чиято същина е три-гуна, е средният канал. Той е формата на Луната, Слънцето и огъня, дори на водата; тялото му е струна от разцъфнали цветове татул и се простира от средата на Канда (енергиен център в дъното на таза) до короната на главата.

Сушумна е от голямо значение в йога. Сушумна е пътят, по който се изкачва пробудената Кундалини – форма на шакти или мощна духовна енергийна сила, която лежи навита на кълбо, като змия, в основата на таза.

От двете страни на Сушумна, пресичайки се взаимно в изкачването от таза към короната на главата, са разположени Ида и Пинагала нади.

По Пингала нади, чийто край е в дясна ноздра, протича слънчевата мъжка енергия, която ни прави активни и действени. Независимо от пола ни, тази мъжка енергия контролира физическата активност и симпатиковата нервна система. Симпатиковата нервна система реагира на стимули и възбуда, идващи от външната среда – симпатиковите нерви ускоряват сърцето, разширяват кръвоносните съдове, ускоряват дишането, изострят сетивата.

По Ида, чийто край е в лява ноздра, протича лунната енергия, която дава творчески способности и интуиция и контролира парасимпатиковата нервна система. Парасимпатиковите нерви обратно на симпатиковите нерви намалят сърцебиенето, свиват кръвоносните съдове и забавят дишането.

Праничните канали Ида и Пингала работят последователно. Т.е. в определени части от денонощието едната ноздра е по-проходима от другата. Когато лявата ноздра е по-отпушена, диханието минава през нея по-лесно, съответно Ида нади преобладава. Така е например по време на сън. Когато по-проходима е дясната ноздра, водеща е Пингала нади. Тогава сме по-енергични, умът е екстровертен и тялото генерира повече топлина. Обикновено водещата ноздра се променя приблизително на 2 часа.



Потокът на енергия в Ида и Пингала е абсолютно неволеви и неосъзнат, но е възможно е да се промени съзнателно, като се използват йога техники като Нади Шодхана пранаяма.

Нади Шодана праняма или „алтернативното дишане” е проста, но силна техника, която дълбоко отпуска ума и тялото. Може да я използвате, за да укротите мислите си преди медитация или като практика за успокояване на надигащите се мисли и тревожност, ако имате проблеми със съня. Има различни форми на практикуване на Нади Шодана, всички те служат на целта да се регулира потокът на дъха през ноздрите. Всъщност „Нади Шодана” означава „изчистване на циркулационните канали”. Практикува се, като с десен палец запушваме дясна ноздра, а с безименния пръст на дясната ръка запушваме лява ноздра. Започваме винаги с бавно вдишване, с или без задържане, през лява ноздра, издишане през дясна, последвано от вдишване през дясна и издишване през лява ноздра.




Няма коментари:

Публикуване на коментар