петък, 8 август 2014 г.

Какъв стил на йога практика да изберем?


В наше време йога студията предлагат голямо разнообразие от стилови практики – всеки от тях има какво да ни даде, но може и да се объркате в разнообразието

За улеснение, този списък се отнася само за стиловете Хатха йога, които се преподават в студиата днес. Цялата „йога” всъщност е необхватно поле, което включва карма йога, тантра, медитативни практики и още много.
1) Акро йога – стил партньорска йога, в която единият участник е основата, а другият „лети” в различни асани, балансирайки върху стъпалата на партньора си, има и трети участник, който наблюдава. Това е предизвикателна физическа практика, която съчетава елементи от йога,  акробатика, баланс и терапия.

2) Ананда – лек хатха йога стил, който идва от линията на Парамахамса Йогананда, авторът на класическата книга „Автобиографията на един йогин”. Фокусът е върху леки асани, мантра медитация и дълга релаксация.

3) Анусара – линия, основана през 1997 г. от американския йогин Джон Френд. Стилът анусара се фокусира върху „позата, правилното й изпълнение и движението”. Някои от принципите на позата включват „стремеж към грациозност и лекота”, вътрешни и външни спирали и различни енергийни движения в тялото.

4) Ащанга – линия, основана от индийския учител Шри Партаби Джойс, в която дори първата серия е изключително физически натоварваща. Тя включва установени модели на поздрава към слънцето А и В, последвани от изправени, балансиращи, седящи, усукващи и навеждащи се асани. По-напредналите ащанга практики включват бандхи (вътрешни ключове) и дрищи (фокус на погледа). Ащанга е предшественикът на по-енергични стилове хатха йога, включително най-популярните преподавани производни: пауър йога (силова йога) и виняса.

5) Бикрам – основан от оспорвания индийски учител Бикрам Чудхури. Включва установени серии от 26 асани, всяка от които се практикува в двойка в поредица в помещение, отоплено над 37 градуса.

6) Дхарма – стил еклектична хатха йога, който включва будистка философия и учения и фокус върху дзен или тибетски будистки медитативни техники.

7) Форест – съвременна линия, основана от калифорнийския учител в Лос Анжелис Ана Форест. Нейният стил включва йогийски практики и изконни американски шамански техники. Асаните обикновено се задържат за няколко вдишвания и издишвания. Многото асани за коремните мускули и силно застъпените балансиращи пози са характерни за практиката по Форест йога.

8) Хатха – терминът „хатха йога” обективно погледнато включва всички линии, описани тук. Но когато видите час, определен като „хатха”, това обикновено означава, че всяка асана се задържа за няколко вдишвания и издишвания, в противовес на бързото преминаване от асана в асана. Часовете по „хатха йога” обикновено са с по-бавен ритъм и са по-достъпни за начинаещи, в сравнение с виняса флоу часовете.
9) Хатха флоу – часовете по хатха флоу включват някои бавни до средно ускорени преходи от поза в поза чрез поздрава към слънцето или други серии свързани асани – което е последвано от задържане във всяка поза за по-дълго време. Часовете по хата флоу може да са абсолютно различни в зависимост от учителя, който ги води.
10) Хот йога – хатха и/или виняса йога, практикувана в затоплено помещение. В този смисъл хот йога е подобна на Бикрам, но според лиценза на Бикрам Чодхури, учителите по хот йога нямат легалното право да използват неговите поредици, освен ако не са преминали през легитимно обучение за учители по Бикрам.

11) Айенгар – линия, основана от индийския учител Б. К. С. Айенгар, който от десетилетия обучава и тренира учители в центъра му в Пуна. Фокусът е върху прецизното, правилно изпълнение. Реквизитът за часовете включва блокове и колани, които се използват в асните, за да позволят на практикуващите да модифицират асаната според нивото на индивидуалните си възможности.

12) Дживамукти – съвременна линия, основана от двойката учители от Ню Йорк Дейвид Лайф и Шарън Ганън. Този стил включва мантруване, киртан – музикална медитация, и едновременно хатха йога флоу (преливащи една в друга асани) и пози със задържане, както и акцент върху медитативни техники и пранаяма (дихателни упражнения).

13) Йога за деца – поради това, че трудно да се задържи вниманието на децата, тези часове може да включват игри, разказване на истории и бързо преминаване от поза в поза.
14) Кундалини – тази линия е основана от индийския гуру (сикх) Йоги Бхаджан. Отдадените на кундалини йога носят изцяло бели дрехи, включително и тюрбан, който покрива косите им, които никога не режат. Кундалини практиките – наричани крии – обикновено включват бързи, повтарящи се движения, поддържани за няколко минути. Огненото дишане (бързо дишане със силово издишане през носа) се прилага при много от асаните. Обръща се внимание на пеенето на мантри и медитативните техники.

15) Майсор (вижте още ащанга) – Носи името на индийския град, където Патаби Джойс преподавал. Това е практика, която всеки изпълнява според собственото си темпо, прави се рано сутрин. Инструкторът е там само за насоки, но не води часа, както е в останалите часове по ащанга.
16) Партньорска йога – както може би се досещате, този стил включва двама участника, които изпълняват асаните заедно. Акро йога и тай йога масаж са два популярни примера за партньорска йога.
17) Пилатес – тази система за упражнения не е йога, но е включена в този списък, защото често се комбинира с йога или се преподава в йога студиата. Основният фокус тук е върху заздравяване и развиване на стабилност в коремните мускули.
18) Пауър йога – силова йога (вижте още ашанга): Производните на ащанга падат под шапката на „пауър йога”. Този енергичен стил неминуемо ще включва множество поздрави към слънцето в бръз ритъм или други асани за средно напреднали и напреднали, преливащи една в друга. Пригответе се за добро изпотяване.
19) Пренатална и постнатална йога – лека хатха йога, модифицирана за бременни и скоро родили жени. Тези практики изключват силно навеждане назад, дълбоки усуквания и асани, изпълнявани от лег по корем по очевидни причини.

20) Възстановителна йога – в този стил асаните се изпълняват от лег на пода в различни пози, използват се различни възглавници, одеала и блокчета, за да позволят на практикуващите да се отпуснат напълно и да останат в асаната за няколко минути.
21) Шивананда – основател на тази линия е Свами Шивананда, който основава много центрове по света в средата на 20 век. Часът по Шивананда започва с няколко поздрава към слънцето в спокоен ритъм и включва релаксации между асаните. Тази линия акцентира върху йога философията, както и върху мантруването, медитативните и дихателните практики
.
22) Тай йога масаж – този стил на партньорска йога и масажи идва от Тайланд. При повечето асани единият участник, използвайки ръцете, лактите и стъпалата си, масажира и коригира позата на другия, който обикновено е легнал. Фокусът е върху протичането на енергията и акупресурните точки, както е в традиционната китайска медицина.

23) Виняса – бивайки един от най-разпространените стилове на съвременната йога, виняса включва плавен преход от асана в асана. Подобен е на ащанга, но не винаги включва еднакви серии от асани във всеки час. Термините „виняса” и „виняса флоу” са синоними. Часовете по този стил може да са много различни според преподавателя.
24) Ин йога – този стил е абсолютно отпускащ, освобождаващ, освобождава от усилията и от напрежението в мускулите. Цели увеличаване на еластичността на съединителната тъкан и сухожилията, а не само на мускулите. Повечето ин йога асани се изпълняват на пода и се задържат дълго.  


Няма коментари:

Публикуване на коментар