понеделник, 22 юни 2015 г.

5 обвивки, 3 тела



Според йога философията нашата анатомия е даже по-сложна от картината, която дава науката, включвайки мускулите, костите, работата на жлезите, клетките, биомеханиката и т.н. Смята се, че ние имаме 5 коши или телесни обвивки, които се разширяват навън от по-грубото към по-финото (в превод „коша” означава ножница, калъф, обвивка). Петте коши – като люспи една над друга – обвиват Атман – божествената ни същност. Всички тези обвивки са илюзорни или недействителни. Те са илюзорни, защото човек се идентифицира с тях, мисли си, че обвивките са неговият аз. А истинският аз е чист дух – искра от божествения огън. Когато човек напредва по пътя на своето развитие, съзнанието му се извисява и той осъзнава все повече своята висша природа.




Всяка следваща коша представлява по-фино измерение на съзнанието. A тези пет обвивки са:

1.        Анна  майя-коша  – Физическото тяло, буквално означава - хранителното тяло, защото се изгражда и поддържа, като приема храна („анна” означава „зърна” или „материална храна”). Това е най-грубата или най-нисшата от петте обвивки, има отношение към петте елемента. Можем да му въздействаме чрез здравословна диета и изборите в начина на живот за балансиране на всяка телесна конституция; чрез движения и терапии върху физическото тяло като асани, масаж и терапии, пилатес, фитнес.




2.       Прана майя-коша  – Праничното тяло. Това е обвивката на жизнената енергия, етерното тяло, за което казват, че излиза на 6 см. извън физическото, биоенергийното поле, обгръщащо материалното тяло. Състои се от петте прани. Можем да му въздействаме чрез расаяна (подмладяване с билки и аюрведични процедури) и пранаяма (дихателни упражнения).  




3.       Мано майя-коша – Тялото на ума и емоциите, но това е по-скоро „нисшият“ ум, който обработва всички сетивни възприятия. То дава основа за ясно съзнаване и адекватно действие. Излиза на 46 см. навън от физическото тяло. Можем да му въздействаме чрез мантри, упражнения за развиване на концентрация и умения за слушане, медитативни практики, четене на йогийска литература. Материалната изява на ума е налице, когато се свързваме ментално и емоционално със света.





4.       Виджнана майя коша  – Тялото на интелекта, интуицията и висшето съзнание. На това ниво се съхраняват дълбоките карми и самскари. Излиза на 91 см. извън тялото. Работим с тази обвивка в състояние на дълбока медитация, която разкрива фината природа на ума и отвъд-умствените състояния на съзнанието.



5.      Ананда майя коша – Тялото на блаженството, енергийното поле, чрез което индивидът се свързва с висшата реалност, блажена по своята същност. Излиза на един метър от тялото. Това е най-висшата или най-фината от петте обвивки. Състои се от васаните (желанията). С Ананда мая коша имаме виждането за божественото във всички неща, концепцията за душата се изживява като жива реалност и човек стига до себереализация и общуване с Бог. Проявява се в дълбок сън, когато единственото, което изпитва човек, е блаженство. Има 3 качества:

- радост – когато гледаме нещо, което харесваме;
- радост – когато притежаваме обекта;
-радост – когато чувстваме, че сме били в контакт с обекта, който харесваме.



Отделно от петте коши, в традицията на йога казваме, че имаме три тела (шарира), които имат отношение към обвивките (коши) и са свързани със системата на чакрите:



  1. Грубо – физическо тяло (Стхула шарира) – Изградено е от 5 елемента: земя, вода, огън, ефир, въздух, които отговарят на 5-те сетива: мирис, вкус, допир, звук и форма. Има отношение към Аннамая и Пранамая коша и трите биологични сили – вата, питта, капха. Грубото тяло включва физиологичните системи, органите, тъканите, клетките, биохимичните процеси, обект е на законите на физиката. Физическото тяло минава през 6 модификации – раждане, растеж, промяна, разпад, смърт. То е резултат от действията в миналото. Физичното тяло е полето на изява на всички удоволствия и страдания. От незнание ние го отъждествяваме с Аз-а. Грубото тяло е изявено, когато е будно.


  1. Фино – астрално тяло (Сукшма шарира): Това е финият аспект на материалното тяло. Състои се от Маномаякоша и Виджнанамая коша или от 19 таттви (таттва – реалност, действителност). Това са петте прани, 10 индрии (петте сетива и петте органа на действието – уста, ръце, крака, полови органи, анус), манас (ум), будхи (съзнание), чита (съзнание) и ахамкара (его). До него стигат откритията на квантовата физика, това е полето на прана в ума. Финото тяло се изявява в будно състояние и когато спим – със съновидения. Може да се усети по време на медитация.


  1. Причнно тяло (Карана шарира): То е съставено от санчита васаните (всички желания), предразположеностите, когато са в най-изявения си вид. В дълбокият сън без съновидения функционира единствено причинното тяло. Отговаря на Анадамая коша и има отношение към Маха гуните – сатва, раджас, тамас. То е причина за възникване на света. Съсредоточено е в духовното сърце, малко по-вдясно от центъра на гърдите.


Източници:
Курс за преподаватели по йога към НСА 2011-2013
Интернет

Няма коментари:

Публикуване на коментар