Според йога
философията нашата анатомия е даже по-сложна от картината, която дава науката,
включвайки мускулите, костите, работата на жлезите, клетките, биомеханиката и
т.н. Смята се, че ние имаме 5 коши или телесни обвивки, които
се разширяват навън от по-грубото към по-финото (в превод „коша” означава
ножница, калъф, обвивка). Петте коши – като люспи една над друга – обвиват
Атман – божествената ни същност. Всички тези обвивки
са илюзорни или недействителни. Те са илюзорни, защото човек се идентифицира с
тях, мисли си, че обвивките са неговият аз. А истинският аз е чист дух – искра
от божествения огън. Когато човек напредва по пътя на своето развитие,
съзнанието му се извисява и той осъзнава все повече своята висша природа.
Всяка следваща коша
представлява по-фино измерение на съзнанието. A тези пет обвивки са:
1.
Анна майя-коша – Физическото тяло, буквално
означава - хранителното тяло, защото се изгражда и поддържа, като приема храна
(„анна” означава „зърна” или „материална храна”). Това е най-грубата или
най-нисшата от петте обвивки, има отношение към петте елемента. Можем да му
въздействаме чрез здравословна диета и изборите в начина на живот за
балансиране на всяка телесна конституция; чрез движения и терапии върху
физическото тяло като асани, масаж и терапии, пилатес, фитнес.
2. Прана майя-коша – Праничното тяло. Това е обвивката на жизнената енергия, етерното
тяло, за което казват, че излиза на 6 см. извън физическото, биоенергийното
поле, обгръщащо материалното тяло. Състои се от петте прани. Можем да му
въздействаме чрез расаяна (подмладяване с билки и аюрведични процедури) и пранаяма (дихателни упражнения).
3. Мано майя-коша – Тялото на ума и емоциите, но това е по-скоро „нисшият“ ум, който
обработва всички сетивни възприятия. То дава основа за ясно съзнаване и
адекватно действие. Излиза на 46 см. навън от физическото тяло. Можем да му
въздействаме чрез мантри, упражнения за развиване на концентрация и умения за
слушане, медитативни практики, четене на йогийска литература. Материалната
изява на ума е налице, когато се свързваме ментално и емоционално със света.
4. Виджнана майя коша – Тялото на интелекта, интуицията и висшето
съзнание. На това ниво се съхраняват дълбоките карми и самскари. Излиза на 91
см. извън тялото. Работим с тази обвивка в състояние на дълбока медитация,
която разкрива фината природа на ума и отвъд-умствените състояния на съзнанието.
5. Ананда майя коша – Тялото на
блаженството, енергийното поле, чрез което индивидът се свързва с висшата реалност,
блажена по своята същност. Излиза на един метър от тялото. Това е най-висшата
или най-фината от петте обвивки. Състои се от васаните (желанията). С Ананда мая коша
имаме виждането за божественото във всички неща, концепцията за душата се
изживява като жива реалност и човек стига до себереализация и общуване с Бог. Проявява
се в дълбок сън, когато единственото, което изпитва човек, е блаженство. Има 3
качества:
- радост – когато
гледаме нещо, което харесваме;
- радост –
когато притежаваме обекта;
-радост – когато
чувстваме, че сме били в контакт с обекта, който харесваме.
Отделно от петте
коши, в традицията на йога казваме, че имаме три тела (шарира), които имат
отношение към обвивките (коши) и са свързани със системата на чакрите:
- Грубо
– физическо тяло (Стхула шарира) – Изградено е от 5 елемента: земя, вода, огън, ефир, въздух, които отговарят на 5-те
сетива: мирис, вкус, допир, звук и форма. Има отношение към Аннамая и
Пранамая коша и трите биологични сили – вата, питта, капха. Грубото
тяло включва физиологичните системи, органите, тъканите, клетките,
биохимичните процеси, обект е на законите на физиката. Физическото тяло
минава през 6 модификации – раждане, растеж, промяна, разпад, смърт. То е
резултат от действията в миналото. Физичното тяло е полето на изява на
всички удоволствия и страдания. От незнание ние го отъждествяваме с
Аз-а. Грубото тяло е изявено, когато е будно.
- Фино – астрално тяло (Сукшма шарира): Това
е финият аспект на материалното тяло. Състои се от Маномаякоша и
Виджнанамая коша или от 19 таттви (таттва – реалност, действителност).
Това са петте прани, 10 индрии (петте сетива и петте органа на
действието – уста, ръце, крака, полови органи, анус), манас (ум), будхи
(съзнание), чита (съзнание) и ахамкара (его). До него стигат откритията на
квантовата физика, това е полето на прана в ума. Финото тяло се изявява в
будно състояние и когато спим – със съновидения. Може да се усети по време
на медитация.
- Причнно тяло (Карана шарира): То е съставено от
санчита васаните (всички желания), предразположеностите, когато са в
най-изявения си вид. В дълбокият сън без съновидения функционира
единствено причинното тяло. Отговаря на Анадамая коша и има отношение към Маха гуните – сатва, раджас, тамас. То е причина за възникване на света.
Съсредоточено е в духовното сърце, малко по-вдясно от центъра на гърдите.
Източници:
Курс за преподаватели по йога към НСА 2011-2013
Интернет
Няма коментари:
Публикуване на коментар