Ниво: средно
напреднали/напреднали
Задържане: от 1 до 3
минути
Повторение: не
Разтяга: корема,
бедрата, ръцете, раменете
Заздравява: ръце, китки
Бхуджапидасана
е предизвикателна поза с
баланс на ръце, в която тежестта пада основно върху дланите, които създават
основата на асаната. За да я задържим, трябва да имаме както баланс, така и гъвкавост
и сила в ръцете, раменете и китките. Името
й идва от „бхуджа” със значение „ръка” или „рамо”, „пида” – „преса, натиск”, и
„асана” – "поза": при нея краката са долепени до раменете или горната част на
ръцете, затова и асаната често е нарична “раменна преса”. Освен многото физически ползи, се смята, че тя
облекчава умственото и емоционално напрежение.
Бхуджапидасана
не е сложна асана, но само с практиката ще можем да добием сила в раменете,
нужна ни да я изпълним. Търпението и постоянството ще ни дадат издръжливост,
сила, баланс и възможности да усъвършенстваме тази асана.
Изграждане на бхуджапидасана – позата раменна преса
Асаните с баланс на
ръце зависят изцяло от умствената и физическа издръжливост. Разучаването на
поза като бхуджапидасана (раменна преса) може да ни накара да се чувстваме
сякаш се блъскаме в стена. Но с внимателен акцент върху техниката и
стратегическите подготвителни асани ще намерим сили бавно да преминем отвъд
границите си – стъпка по стъпка.
Всеки път, когато имаме
чувството, че сме стигнали до границите си, нека си зададем въпроса – това от
ума ли е или от тялото? Ако е от ума, и тялото ни се чувства добре, следва да си
зададем следващия въпрос – можем ли да задържим за още едно вдишване и издишване? Ако е
физическа невъзможност, трябва да отстъпим и да се съсредоточим върху
подготвителните асани.
„Докато разучавах
бхуджапидасана падах много пъти и по много начини, които не бих могла да
изброя. Не е важно колко пъти ще паднеш, а това да се изправиш обратно и да се
опитваш отново и отново всеки път. Запазете позитивна нагласа, фокусирайте се
върху техниката, наслаждавайте се на процеса на изграждане на сила и ще имате
напредък във вътрешното пътешествие всеки път, когато практикувате” (Кино Макгрегор –
йога учител).
По традиция се смята,
че бхуджапидасана активира трета чакра – манипура.
Този център съхранява енергията на тялото и жизненността, включително
вътрешната сила, доверие и смелост. Активирайки манипура чакра с
бхуджапидасана, ние прогонваме страха и несигурността.
Бхуджапидасана е част
от първа серия в ащанга йога и е една от първите асани с баланс на ръце,
практикувани в сериите.
Тъй като тази асана е
истински предизвикателна, подготвителните пози са съществени (виж по-долу).
Какаво трябва да знаем преди да практикуваме бхуджапидасана
Бхуджапидасана е поза с баланс на ръце и затова
изисква физическа и умствена издръжливост. Когато работим за разучаването на
подобна асана, е лесно да се почувстваме притеснени и неуспешни. Но ако се
съсредоточим върху техниката и начина на изпълнение и внимателно се подготвим
за асаната, ще усетим сила да се движим бавно и да преодоляваме ограниченията,
които може би сами сме си наложили. И както казахме: стъпка по стъпка.
Най-доброто време за
практикуване на тази и която и да е йога асана е сутрин. Ако не можем да станем рано или имаме много
задачи, които трябва да свършим след ставане, може да практикуваме йога вечер.
Трябва да сме сигурни, че стомахът и червата са празни. Добре е да има поне 4-6
часа между последното ядене и практиката.
Изпълнение
Асаните с баланс на
ръце са много трудни, защото сме свикнали да носим тежестта си с краката, не с
ръцете, и бхуджапидасана или раменна преса определено е един от най-добрите
примери за това. Но с някои съвети и умения ще се повдигнем неусетно на ръце.
Започваме изпълнението
на асаната от клек или маласана. Стъпалата са на разстояние, малко по-широко от раменете. Държим коленете
отворени и ръцете са между тях, дланите са на пода зад глезените. Пръстите на
ръцете сочат напред. Навеждаме торса между вътрешните страни на бедрата, така
че да гледаме напред. С навеждането на торса, тазобедрените стави трябва да се
повдигнат и да застанат в една линия с пода.
Стараем
се да сложим рамото колкото се може по-добре под коляното. Сгъваме лактите, за
да се образува опора. Това ще окръгли гърба. Стягаме удияна бандха.
Сега, когато двете ни длани силно натискат в пода, повдигаме
едното стъпало, а после и другото, върху горната част на ръцете и пренасяме
тежестта на тялото върху тях.
Повдигането става с
промяна в центъра на тежестта.
Натискаме външната част на ръцете във вътрешните бедра, докато кръстосваме десния глезен върху левия. Погледът е напред. Задържаме асаната.
След което сгъваме лакти и я освобождаваме с издишване.
Обикновено когато
успеем да изпълним по-трудна асана като бхуджапидасана, това често е свързано с
освобождаване от потиснати емоции и самоналожени забрани и чувството е
великолепно.
И най-важната
инструкция за изпълнението на бхуджапидасана: без насилие и с удоволствие. Не е
нужно да сме крайно сериозни. Ако паднем, можем да се усмихнем, да се посмеем и
да опитаме отново. Така че – какво чакаме? Хайде да развием постелката, да
загреем и да се предизвикаме с бхуджапидасана – поза за напреднали, с баланс на
ръце.
Съвети и трикове
- Нека осъзнаването бъде в точката на допир между горната част на ръцете и вътрешните бедра. Натискаме бедрата към ръцете, докато в същото време оказваме натиск с ръцете към краката. Това ще ни помогне да запазим баланс и да задържим асаната за по-дълго.
- При асаните с баланс на ръце може да помогне, ако отделим момент преди изпълнението и съзнателно си кажем, за да се настроим: „моите ръце са мои крака, моите ръце стават крака.”
- Балансираме поравно на двете ръце и разпределяме тежестта еднакво на всяка от тях.
- Гледаме нагоре, не надолу.
- Нека бъдем търпеливи – повечето асани с баланс на ръце изискват сериозна практика, а при някои като бхуджапидасана, това може да отнеме години. Нека да запомним – докъдето и да сме стигнали в тази асана и в практиката си, ние сме точно, където трябва да бъдем.
- Бхуджапидасана изисква хубаво отворени тазобедрени стави, така че трябва да се уверим, че сме разгрели добре (виж по-долу – подготвителни асани).
Подготвителни асани
- Бакасана
- Бадхаконасана
- Маласана
- Упавешасана
- Гарудасана
- Люлеене на крака пред гърдите като бебе
- Халасана (рало)
- Вирасана (поза на героя)
- Сету бандха сарвангасана (полумост)
- Ека хаста бхуджангасана (поза слонски хобот)
Последващи асани
- Урдхва мукха шванасана (куче, гледащо нагоре)
- Адо мукха шванасана/куче, гледащо надолу/планина (Можем да включим и чатуранга дандасана между горните две асани и да задържим в адо мукха шванасана за няколко дихателни цикъла.)
- Уттанасана
Варианти
Бхуджапидасана има два
варианта – изправен и приведен. В изправения вариант ръцете са прави, в
приведения са сгънати в максимално голям ъгъл. Преходът между двата варианта е
особено полезен за развиването на координация и сила. Изправеният вариант е за
начинаещи и за тези, за които по една или друга причина приведеният не е
подгодящ.
Ако сме начинаещи, може
да ни е трудно да заемем асаната. При положение, че се опитваме да изпълним
бхуджпидасана, но ни е трудно да задържим баланса, използваме помощно блокче
или възглавница под седалището.
За напреднали, след като вече сме практикували и сме добри
в изпълнението на бхуджапидасана, можем да опитаме пълно изразяване на позата. Всичко,
което трябва да направим, е да се наведем напред, така че брадичката да се
придвижи към пода. Винаги трябва да помним да не се хвърляме в напредването.
Ние сами ще усетим, когато сме готови, и тогава развитието става без усилия.
Ако имаме проблем с
намирането на баланс, ако усещаме липса на гъвкавост в тазобедрените стави или
болка в китките: слагаме блокче под ръцете.
Заслужава си също така
да влезем в позиция като за „прескочи кобила”, след което да седнем на две
възглавници и да се опитаме да се повдигнем оттук.
Ползи
Aсаните
с баланс на ръце са чудесен начин за заздравяване на коремните мускули, ръцете, раменете, гърба
и за фокусиране на ума. Те са незаменими за развиване на гъвкавост в раменте и
баланс в част от тялото, на която по принцип не балансираме, а именно ръцете.
- Помага за подобряване чувството за баланс и концентрация.
- Дава сила на китките, раменете, ръцете и горната част на тялото.
- Отваря тазобедрените стави.
- Разтяга хубаво коремната област и така се подобрява храносмилането.
- Бхуджапидасана подхранва щитовидната жлеза. Това контролира сърдечният ритъм, балансира се нервната система, регулира се метаболизмът.
- Подобрява кръвообращението.
- Спомага за намаляване на стрес и главоболие.
Противопоказания
Трябва да внимаваме за някои неща, преди да
изпълняваме бхуджапидасана:
- Да избягваме асаната при травми в китките, лактите, кръста и раменете или при обострени болки в гърба.
- Бхуджапидасана е противопоказна при високо кръвно и цервикален спондилит (възпаление в прешлените на врата).
Често срещани грешки
Стягане на лопатките
или увисване с натоварване на ставите. Поглед надолу, а не напред.
Eдин
от най-предизвикателните аспекти на асаните с баланс на ръце, е тревожният
ум. Вместо да си играем на “не
мога” и „страх ме е”, нека просто приложим: „ще опитам”.
Нека се опитаме с бхуджапидасана – може да
открием, че е по-лесна за нас и за тялото ни, отколкото сме си мислели. А може
и да я намерим за по-трудна от другите асани с баланс на ръце, които
практикуваме.
Каквото и да се получи, нека вярваме, че можем да
изпълним бхуджапидасана и ще успеем наистина (може само да отнеме малко повече
упражняване и воля).
В ащанга йога на Шри К. Патабхи Джойс
Бхуджапидасана е
деветнадесетата асана в първа серия и четиринадесетата поза от седящите. Това е
първата асана от така наречения „връх” в първа серия – състоящ се от пет
предизвикателни асани в средата на серията.
Това е първата асана с
баланс на ръце, която задържаме за 5 вдишвания и издишвания. В първата част на
серията силата се култивира чрез прехвърляне на тежестта на тялото върху ръцете
при скоковете в предния и задния край на постелката, но това е първата същинска
асана с баланс на ръце.
Асаната е обобщение и
архетип за първа серия, съдържайки есенцията на теорията и практиката, върху
които е построена серията: гъвкавост на тазобедрени стави и сухожилията, сила в
раменете и здравословно разтягане на гръбначния стълб.
За да започнем да
разучаваме тази асана, трябва да имаме определено ниво на гъвкавост в
тазобедрените стави. Но името на позата съдържа в себе си и едно от основните
действия, необходими за нея: раменна преса или притискане на раменете с
краката. Тази двойна необходимост от гъвкавост в съчетание със сила във
вътрешните бедра и долната част на корема дава уникална стойност на
бхуджапидасана сред останалите асани с баланс на ръце.
Първоначално се изучава
заемането на бхуджапидасана и отработването на позата. С времето се интегрира в
традиционното броене на винясите.
Oт адо мукха шванасана (куче, гледащо надолу, или планина), свиваме коленете дълбоко, поглеждаме
напред, пред ръцете, и се извиваме като котка, готова да се хвърли. Сгъваме и
изправяме коленете няколко пъти; опитваме се да усетим връзката с
тазобедеренеите стави и дъното на таза.
След това скачаме с отворени
крака, за да ги приземим пред ръцете. Скачаме колкото се може по-напред, за да
сложим коленете високо на раменете. Не е проблем, ако китките се повдигнат малко
от пода.
След това отпускаме
тежестта назада върху ръцете, разпределяйки тежестта между палците и дланите.
Важно е да няма изтръпване на ръцете, което може да подложи на риск структурата
на китката и да предизвика синдром на карпалния тунел (болка в китките,
най-често от работа с мишката на компютъра). Силно сгъваме ръцете и „сядаме”
върху горната им част. Като намерим баланса си на ръце, прибутваме стъпалата
по-близо едно до друго, докато не кръстосаме глезените. Допълнителното усилие
да кръстосаме глезените си струва. Ако глезените не са кръстосани, дори и
стъпалата да са събрани, бхуджапидасан не може същински да проработи.
Натискаме здраво
коленете в ръцете и стягаме последните, за да повдигнем стъпалата. Окръгляме
гърба. За да намерим баланс, трябва да изследваме ефекта между запазването на
таза толкова повдигнат, че стъпалата докосват пода и навеждането му до степен
да не изгубим баланс и да паднем. (Трябва да обърнем внимание на ъгъла на
бедренета кост – трябва да е леко отворен нагоре.)
И – ето ни
бхуджапидасана. Оставаме тук за 5 вдишвания и издишвания, след което или
пускаме стъпалата долу и излизаме от асаната (по-скоро прехвърляме тежестта
напред, за да си стъпим на стъпалата, отколкото да тупнем на дупе) или със скок
се връщаме в дъска. Другият вариант е да останем за пет вдишвания и издишвания в асаната, след
което се навеждаме и изправяме няколко пъти в нея.
Фокус върху
В тази асана има
най-подчертано развитие в сравнение с всички останали пози в първа серия.
Когато сме начинаещ е най-добре да изпълняваме бавно, да я заемаме внимателно и
да се правят почивки. След усърдна практика започваме да можем да я задържаме
за по-кратко и да скачаме с грация в нея. Всичко е въпрос на търпение.
Така или иначе
най-важната част в изпълнението на бхуджапидасана е да поставим краката колкото
се може по-високо на ръцете, около или на раменете. След което да ги притиснем
едни в други, да заоблим гърба и да натиснем с ръце, сякаш избутваме пода
надалеч. Това създава повдигането – иначе асаната ще бъде доста „плоска” и
стъпалата няма да са много далече от пода.
Към този момент ние се
опитваме да „отбегнем” дълбоката извивка в гръбначния стълб, като се стремим да
го запазим в неутрална позиция за навеждането напред. Това е първата асана от
първа серия, в която дълбоката извивка се насърчава. Бхуджапидасана е въведение
в семейството на асаните с баланс на ръце, в които дълбокото огъване е
необходимо за по-пълен достъп до силата на лопатките, и заздравяване на широкия
гръбен мускул и страничните коремни мускули. Плитката флексия е необходима при
навеждане напред от седнали или изправени асани, поради начина, по който
гръбначният стълб прехвърля тежестта към таза; твърде голямото огъване е
стресиращо за интервертбалните дискове (порести и малки по размери дискове
между дисковете). Когато тежестта на тялото е върху ръцете, дълбокото прегъване
не дава същото напрежение. Действително ситуацията е обратната: дълбоката
флексия е необходима за да се пазят лопатките, прешлените зад гръдния кош и
врата. Без дълбоко огъване тялото „се откачва” от мускулите и лигаментите,
които свързват лопатките към ребрата. Без участие на костите има голям риск от
преразтягане или хиперексктензия (често изявяваща се като твърди като камък
ромбоидни и трапецовидни мускули). Оттук насетне действието по огъването дава
стабилност в бхуджапидасана и пази от треперене и клатушкане в нея.
Дълбоката извивка в
асаната е особено подчертана при първоначалния скок, повдигането и при скока
обратно назад. Горната част на гърба е относително права при наведеният вариант
на бхуджапидасана, а извиката се поддържа от кръста.
Други асани с баланс на
ръце и дълбоко навеждане са различните бакасани,
титибхасана,
всички варианти на кукутасана,
карандавасана,
галавасана
и утплутхи.
Не всички асани с баланс на ръце обаче споделят общите особености като
горните.
Бхуджапидасана във виняса
Забележка:
Стъпалата не докосват пода в който и да е момент от описаната по-долу виняса
вълна.
От адо мукха шванасана (куче, гледащо надолу/планина) подскачаме и
завършваме в повдигнатия вариант на бхуджапидасана. С вдишване окръгляме гърба и
поглеждаме напред. С
издишване започваме да сгъваме лакти и да се навеждаме напред,
докато брадичката леко не докосне пода. Стъпалата трябва да са така насочени,
че да ги поемем назад на ръцете, без да докосваме земята. Това е същинската
асана: задържаме тук за 5 дихателни цикъла. С вдишване изправяме обратно. Със същото вдишване стягаме краката. С издишване
избутваме краката назад в поза тип бакасана и продължаваме с виняса.
Ако имаме травма във врата или сме начинаещ, вместо това се опитваме да сложим короната на главата на пода
Aко работим за това да успеем да стигнем с глава до пода, можем
да сложим блокче или възглавница под челото. По този начин ще намалим
разстоянието за навеждане; трябва само да сме сигурни, че можем да се вдигнем
обратно. Ако имаме проблем със
скачането назад, пробваме със стъпка с единия и после с другия крак. Може да се
наведем даже леко към противоположната страна, за да имаме малко повече
пространство.
Източник: материали от интернет.
Няма коментари:
Публикуване на коментар